postheadericon Motoryzacja w czasach PRL

Czasy powojenne w Polsce nie były dla naszego kraju okresem, który byłby czymś, co może być nadmiernym powodem do dumy. Z wielu względów. Przede wszystkim dlatego, że narzucony nam siłą ustrój komunistyczny i związane z tym konsekwencje polityczne i gospodarcze, sprawiły, że kraj, mimo iż oficjalnie wspaniale się rozwijał, coraz to powstawały nowe fabryki, nawet całe miasta, to jednak pod względem ekonomicznym był gospodarka nieustannych braków. Bo brakowało wszystkiego. Centralne planowanie i wszechobecna korupcja i marnotrawstwo sprawiały, że tak naprawdę kraj tracił ogromne środki, które przepadały całkowicie. Starano się zaakcentować narodową obecność w wielu branżach.. Na przykład motoryzacja swoje początki wzięła od ściągnięcia licencji ze Związku Radzieckiego, a potem z Włoch. Były oczywiście prowadzone nasze własne, od początku polskie projekty, ale do masowej produkcji trafiały przede wszystkim wyroby na licencji innych krajów. Czego koronnym przykładem są Warszawy, duże i małe fiaty. Zwłaszcza te ostatnie odegrały w rozwoju naszej motoryzacji istotną rolę. To one sprawiły, że samochody stały się powszechne i dostępne dla większej grupy ludzi.

Leave a Reply